perjantai 29. huhtikuuta 2016

Varjostus ja Tekstuurit

Viime postauksessa väritin kuvan ja nyt vuorossa on varjostaminen.
Monien ensimmäinen ajatus varjostamisesta on käyttää mustaa, mutta itse en kannata mustalla varjostamista kuin harvoissa tilanteissa. Mielestäni jollakin värillä varjostaminen tekee kuvasta eloisamman ja auttaa tunnelman luomisessa.


Tein uuden tason, laitoin sen ylimmäksi ja asetin sen Multiplylle. Kuten edellisessä osassa mainitsin niin Multiply vaikuttaa alla oleviin sävyihin, joten se soveltuu loistavasti värittämisen lisäksi myös varjostukseen. Tässä olen käyttänyt kolmea punaisen sävyä samalla tasolla, vaaleaa, tummaa ja vielä tummempaa paitaa varten. Joissakin kohdissa olen halunnut niiden ikään kuin liukuvan toisiinsa ja osassa taas olen halunnut eron olevan selkeä. Liukuman sain aikaan valitsemalla  tämän siveltimen:


Paikoitellen muuntelin myös siveltimen Opacityä, joka vaikuttaa miten vahvaa jälkeä sivellin tekee. Opacityn näkee yläpalkista ja sen on suurinpiirtein "View":in alapuolella.



Demonstroidakseni aiemman pointtini siitä miksei mustalla kannata varjostaa kuin harvoin tässä harmaasävyinen versio varjostuksesta.

Palatakseni varjostukseen niin seuraava vaihe on valostus.


Sitä varten tein uuden tason ja asetin sen Overlayksi. Siinä missä Multiply tummentaa niin Overlay vaalentaa. Tein melko suuria vaaleita alueita, mutta laskin niiden Opacityä (sen näkee tässä kuvassa Overlay laatikon vierestä) jolloin alueet eivät enää olleet niin kirkkaita.
Tehdäkseni kuvasta jännemmän tein vielä yhden Overlay tason ja sille piirsin valon puoleisten ääriviivojen viereen ikään kuin toisen ääriviivan keltaisella.


Tässä vaiheessa kuva näyttää jo hyvältä. Siihen voisi viellä lisätä varjostusta ja eri sävyjä. Oikeastaan lisäsinkin varjostusta, mutta sen lisäksi päätin lisätä tekstuureja.

Tekstuureista sen verran että kaikki eivät käytä niitä ja jotkut pitävät niitä jopa huijauksena, mutta itse käytän tekstuureja kun kuva tuntuu tarvitsevan jotakin enemmän.
Ennen kun käyttää tekstuureja täytyy ottaa selvää saako niitä käyttää mihin tarkoitukseen. Jotkut tekstuurien tekijät eivät esimerkiksi salli että heidän tekstuurejaan käytetään myyntiin tuleviin tuotteisiin, kun taas toiset hyväksyvät kaiken käytön.

Esimerkki tekstuurista
Tekijä: Meo
Periaatteessa tekstuureja voi käyttää kahdella tavalla. Ensinnäkin niitä voi laittaa vain tietylle alueelle tai sitten ne voi laittaa koko kuvan alueelle. Tätä tutoriaalia varten käytin molempia tapoja.


Tässä laitoin tekstuurin vain paidan kohdalle valitsemalla paitatason Ctrl+Alt:in avulla ja sitten Select > Inverse, eli samalla tavalla kun edellisessä tekstissä. Menin tekstuuritasolle ja pyyhin pois kaiken ylimääräisen. Tässä tekstuuri on asetettu Subtractiksi (löytyy samasta paikasta kuin Overlay ja Multiply). Vain se miltä haluat tekstuurin näyttävän kuvassa vaikuttaa siihen, mikä Blending Moden kannattaa valita.


Tässä taas laitoin ylimmälle tasolle tekstuurin ja asetin sen Overlaylle ja laskin Opacityn 48%

Lopputulos näyttää tältä:


Väritys

Tähän jäätiin
Viime postauksessa puhdistin kuvan ja vahvistin sen ääriviivoja. Nyt on vuorossa värittäminen.

Tehdään uusi taso ja asetetaan se Multiplylle. Valitaan väri ja aletaan värittää vaikkapa hiuksia ensin. Multiplyn ansioista väri ei peitä ääriviivoja.

Vasemmalla taso ilman Multiplyä ja oikealla Multiplyn kanssa

Koska tässä vaiheessa en ole viellä täysin varma millaiset värit haluan tähän kuvaan teen jokaiselle värille oman tasonsa. Koska kaikki ovat eri tasoilla niin täytyy olla varovainen ettei väritä jonkin toisen alueen päälle, sillä ylemmän tason Multiply vaikuttaa kaikkien alla olevien tasojen väreihin.


Helpotttaakseni tätä tehtävää menin hiustasolle ja samalla kun pidin Ctr+Alt pohjassa klikkasin "Layer 4" tekstin vieressä olevaa kuvaa. Tämä valitsee kaikki tasolla olevat asiat eli tässä tapauksessa hiukset. Kun vielä menin Select > Inverse niin valinnan suunta vaihtui eli hiusten sijasta valittuna oli kaikki muu paitsi hiukset. Tämä helpotti ihon värittämistä huomattavasti.


Väritin loppukuvan samalla tyylillä. Värityksen aikana myös poistin osan toisen käden viivoista, sillä olisi näyttänyt oudolta jos toinen käsi olisi piirretty pidemmälle kuin toinen.
Tämän lisäksi helponsin oikean tason löytämistä nimeämällä tasot (se tapahtuu tuplaklikkamalla tason perusnimeä esim. "Layer 2") sen mukaan mitä niillä on.

Värityksen valmistuttua en pitänyt väreistä enää ja päätin vaihtaa niitä. Sen sijaan että olisin alkanut hitaasti uudelleen värittämään siveltimellä niin muuttaakseni hiusten väriä valitsin hiustason aktiiviseksi ja menin Image > Adjustments > Hue/Saturation.


Se avasi tällaisen ikkunan jossa voi säätää värisävyä, sen värikylläisyyttä ja kirkkautta.


Leikittyäni aikani eri värisävyjen kanssa päädyin tähän yhdistelmään.

Tajusin myös tässä kohtaa etten ollut tallentanut prosessin aikana vielä kertaakaan, joten nyt oli korkea aika. Aivan liian usein tapahtuu jotakin ja jopa tuntien työ katoaa. Joten muistakaa tallentaa!

Putsaaminen ja Viivojen Vahvistus


Tässä on lähtötilanne. Kuva on vasta skannattu (resoluutio 300) ja kuten näkyy se on vielä - paremman sanan puutteessa - harmaa ja tuhruinen. Se täytyy siis putsata. Yksi helppo tapa hankkiutua suurimmista roskista eroon on mennä Image > Adjustments > Levels

Näin
Mistä avautuu tällainen ikkuna:


Tällä kertaa Input Levelsini näyttää muokkauksen jälkeen tältä
Input Levels kohdan hipsukoita liikuttamalla pystytään vaalentamaan ja tummentamaan kuvaa. Mustaa liikuttamalla kuva tummenee ja vastaavasti valkoista liikuttamalla kuva vaalenee. Harmaa vaikuttaa myöskin kuvan tummuuteen tai vaaleuteen. Yleensä liikuttelen vain mustaa ja valkoista, kunnes olen tyytyväinen lopputulokseen.



Kuva näyttää nyt tältä. Se on paljon parempi kuin hetki sitten, mutta jotkut kohdat täytyy vain muokata manuaalisesti. Sitä varten suosittelen tekemään uuden tason. Uusi taso tehdään klikkaamalla oikeassa alakulmassa olevaa paperiarkin kuvaa, joka on toinen oikealta.

Valitsen Brush Toolin (tuttavallisemmin sivellin) ja väriksi otan valkoisen. Navigatorin avulla (Navigator löytyy tarvittaessa Window > Navigator) zoomailen lähemmäs muokattavia kohtia.

Pikaisen muokkauksen jälkeen kuva näyttää tältä:


En poistanut kaikkia harmaita kohtia, sillä tässä tapauksessa uskon että ne tuovat kuvaan mukavaa tekstuuria ja vähän varjostusta.

Jotkut viivat ovat mielestäni liian haaleita, joten teen taas uuden tason ja valitsen siveltimen väriksi tummanharmaan, sillä musta erottuisi liian selkeästi lyijykynä viivojen keskeltä. Periaatteessa olisin voinut tehdä uuden siveltimen, joka jättäisi lyijykynämäisen jäljen, mutta se on oman tutoriaalinsa arvoinen asia.
Ennen kun alan vahvistamaan viivoja asetan tason Normalin sijasta Multiplyksi, selitän seuraavassa tekstissä mitä se käytännössä tarkoittaa. Joka tapauksessa vahvistan joitakin viivoja ja aina toisinaan palaan edelliselle tasolle lisäämään valkoisia kohtia kunnes viivat näyttävät hyviltä.

Multiply ja muut Blending Modet löytyvät täältä
Nyt kuva on putsattu ja valmis väritettäväksi! Toisinaan huomaan väritysvaiheen aikana vielä joitakin kohtia ääriviivoissa, joita pitäisi muokata, ja sitten teen niin, mutta viivojen muokkaus on nyt suurin osin tehty.

Seuraavaksi: Väritys

Aloitus





Tässä blogissa kerron miten minä käytän Photoshopia. Paino sanalla minä. Tekniikkani eivät välttämättä ole parhaita mahdollisia ja samankaltaisia asioita voi varmasti tehdä monella muullakin tapaa. Mutta minä teen kuvani näin.

Koska blogin on tarkoituksena toimia tutoriaalina niin ainakin alkupään teksteissä kerron mistä jotkut työkalut löytyvät. Puhun työkaluista niiden englanninkielisillä nimillä, mutta esimerkiksi Brush Tool on parin ensimmäisen käyttökerran jälkeen vain sivellin, pensseli, kynä tai joku muu variaatio tästä.

Toivottavasti tämä blogi auttaa jotakuta.

- Julia Lindeman