Tässä on lähtötilanne. Kuva on vasta skannattu (resoluutio 300) ja kuten näkyy se on vielä - paremman sanan puutteessa - harmaa ja tuhruinen. Se täytyy siis putsata. Yksi helppo tapa hankkiutua suurimmista roskista eroon on mennä Image > Adjustments > Levels
![]() |
| Näin |
![]() |
| Tällä kertaa Input Levelsini näyttää muokkauksen jälkeen tältä |
Kuva näyttää nyt tältä. Se on paljon parempi kuin hetki sitten, mutta jotkut kohdat täytyy vain muokata manuaalisesti. Sitä varten suosittelen tekemään uuden tason. Uusi taso tehdään klikkaamalla oikeassa alakulmassa olevaa paperiarkin kuvaa, joka on toinen oikealta.
Valitsen Brush Toolin (tuttavallisemmin sivellin) ja väriksi otan valkoisen. Navigatorin avulla (Navigator löytyy tarvittaessa Window > Navigator) zoomailen lähemmäs muokattavia kohtia.
Pikaisen muokkauksen jälkeen kuva näyttää tältä:
En poistanut kaikkia harmaita kohtia, sillä tässä tapauksessa uskon että ne tuovat kuvaan mukavaa tekstuuria ja vähän varjostusta.
Jotkut viivat ovat mielestäni liian haaleita, joten teen taas uuden tason ja valitsen siveltimen väriksi tummanharmaan, sillä musta erottuisi liian selkeästi lyijykynä viivojen keskeltä. Periaatteessa olisin voinut tehdä uuden siveltimen, joka jättäisi lyijykynämäisen jäljen, mutta se on oman tutoriaalinsa arvoinen asia.
Ennen kun alan vahvistamaan viivoja asetan tason Normalin sijasta Multiplyksi, selitän seuraavassa tekstissä mitä se käytännössä tarkoittaa. Joka tapauksessa vahvistan joitakin viivoja ja aina toisinaan palaan edelliselle tasolle lisäämään valkoisia kohtia kunnes viivat näyttävät hyviltä.
![]() |
| Multiply ja muut Blending Modet löytyvät täältä |
Seuraavaksi: Väritys







Ei kommentteja:
Lähetä kommentti