Monien ensimmäinen ajatus varjostamisesta on käyttää mustaa, mutta itse en kannata mustalla varjostamista kuin harvoissa tilanteissa. Mielestäni jollakin värillä varjostaminen tekee kuvasta eloisamman ja auttaa tunnelman luomisessa.
Tein uuden tason, laitoin sen ylimmäksi ja asetin sen Multiplylle. Kuten edellisessä osassa mainitsin niin Multiply vaikuttaa alla oleviin sävyihin, joten se soveltuu loistavasti värittämisen lisäksi myös varjostukseen. Tässä olen käyttänyt kolmea punaisen sävyä samalla tasolla, vaaleaa, tummaa ja vielä tummempaa paitaa varten. Joissakin kohdissa olen halunnut niiden ikään kuin liukuvan toisiinsa ja osassa taas olen halunnut eron olevan selkeä. Liukuman sain aikaan valitsemalla tämän siveltimen:
Paikoitellen muuntelin myös siveltimen Opacityä, joka vaikuttaa miten vahvaa jälkeä sivellin tekee. Opacityn näkee yläpalkista ja sen on suurinpiirtein "View":in alapuolella.
Demonstroidakseni aiemman pointtini siitä miksei mustalla kannata varjostaa kuin harvoin tässä harmaasävyinen versio varjostuksesta.
Palatakseni varjostukseen niin seuraava vaihe on valostus.
Sitä varten tein uuden tason ja asetin sen Overlayksi. Siinä missä Multiply tummentaa niin Overlay vaalentaa. Tein melko suuria vaaleita alueita, mutta laskin niiden Opacityä (sen näkee tässä kuvassa Overlay laatikon vierestä) jolloin alueet eivät enää olleet niin kirkkaita.
Tehdäkseni kuvasta jännemmän tein vielä yhden Overlay tason ja sille piirsin valon puoleisten ääriviivojen viereen ikään kuin toisen ääriviivan keltaisella.
Tässä vaiheessa kuva näyttää jo hyvältä. Siihen voisi viellä lisätä varjostusta ja eri sävyjä. Oikeastaan lisäsinkin varjostusta, mutta sen lisäksi päätin lisätä tekstuureja.
Tekstuureista sen verran että kaikki eivät käytä niitä ja jotkut pitävät niitä jopa huijauksena, mutta itse käytän tekstuureja kun kuva tuntuu tarvitsevan jotakin enemmän.
Ennen kun käyttää tekstuureja täytyy ottaa selvää saako niitä käyttää mihin tarkoitukseen. Jotkut tekstuurien tekijät eivät esimerkiksi salli että heidän tekstuurejaan käytetään myyntiin tuleviin tuotteisiin, kun taas toiset hyväksyvät kaiken käytön.
![]() |
| Esimerkki tekstuurista Tekijä: Meo |
Tässä laitoin tekstuurin vain paidan kohdalle valitsemalla paitatason Ctrl+Alt:in avulla ja sitten Select > Inverse, eli samalla tavalla kun edellisessä tekstissä. Menin tekstuuritasolle ja pyyhin pois kaiken ylimääräisen. Tässä tekstuuri on asetettu Subtractiksi (löytyy samasta paikasta kuin Overlay ja Multiply). Vain se miltä haluat tekstuurin näyttävän kuvassa vaikuttaa siihen, mikä Blending Moden kannattaa valita.
Tässä taas laitoin ylimmälle tasolle tekstuurin ja asetin sen Overlaylle ja laskin Opacityn 48%
Lopputulos näyttää tältä:










Ei kommentteja:
Lähetä kommentti